badangperkasa ~ yesterday once more...

Tuesday, June 04, 2013

Selamat Maju Jaya Adik


Semalam (27 Mei 2013) awal pagi lagi kami sekeluarga bergerak ke Tangkak, Johor untuk menghantar  adik untuk pendaftaran di Kolej Matrikulasi Johor.  Perjalanan agak licin juga tiada sebarang kesesakan lalulintas sepanjang perjalanan, mungkin juga disebabkan hari bekerja agaknya.

Sampai di Bangi hujan lebat sehingga kami tiba di R&R Nilai arah Selatan. Kami berhenti sebentar untuk bersarapan sebelum meneruskan perjalanan. 

Perjalanan ke Tangkak diteruskan selepas habis bersarapan, sesampainya di Plaza Tol Tangkak, lebih kurang dalam jarak 200 meter, kami terperangkap dalam kesesakan. Ingatkan guna Touch & Go perjalanan akan lebih mudah, malangnya lorong Touch & Go juga terbabit dalam kesesakan tersebut.

Jarak antara Plaza Tol Tangkak ke Kolej Matrikulasi Johor lebih kurang dalam 5.5km. kalau tiada kesesakan rasanya boleh sampai dalam masa antara 10-15 minit. Nasib baik juga ada anggota polis trafik yang bertugas mengawal lalulintas berhampiran Plaza Tol menuju ke Pekan Tangkak. Kesesakan berlaku sepanjang jalan ke Pekan Tangkak.

Rupa2nya kesesakan disebabkan oleh kitaran lampu isyarat yang terlalu cepat, menyebabkan pergerakan kenderaan menjadi lambat, dah lah tu Pekan Tangkak ada banyak persimpangan berlampu isyarat.

Walaubagaimanapun kami lepas juga dari kesesakan tersebut lebih kurang dalam masa 45 minit. Kami tersangkut lagi dalam kesesakan bila menghampiri Kolej Matrikulasi Johor kerana aliran trafik yang rata2 menuju ke KMJ.

Semoga Adik berjaya.

Sesampainya di KMJ, adik dan ibu terus pergi mendaftar. dia ditempatkan di Blok C. Kami semua meninggalkan adik dalam linangan airmata adik. Maklumlah walau sebelum ini adik pernah mengikuti latihan kadet polis dan sebagainya tapi dalam jangkamasa yang pendek, tapi kali ini kami sekeluarga akan berjauhan dalam jangkamasa yang agak panjang. Sedih jugak rasanya, maklumlah kami jarang berpisah lama.

Apapun kami sekeluarga mendoakan kejayaan adik.




Thursday, May 23, 2013

Tahniah Kakak.. Catatan Perjalanan Sepanjang ke Dungun, Terengganu.



Perjalanan ke Dungun

Sabtu lepas (18 Mei 2013) kami sekeluarga ke Dungun, Terenganu untuk menghadiri Istiadat Konvokesyen UiTM ke 78 di UiTM Kampus Dungun. Walaupun konvo tersebut dilangsungkan selama 2 hari, kami pergi awal sikit supaya tidak keletihan bila menghadiri istiadat tersebut

Kami bergerak awal pagi pada hari Sabtu kerana khuatir akan melalui kesesakan, Alhamdulillah sepanjang perjalanan tiada kesesakan berlaku. Memandangkan konvokesyen akan diadakan pada hari Ahad, kami memandu pada kadar kelajuan sederhana, sambil menikmati pemandangan di sekeliling lebuhraya. Maklumlah kami memang jarang menggunakan Lebuhraya Karak & Lebuhraya LPT, kerana kami jarang travel ke Pantai Timur. Kami tidak ada sanak saudara yang tinggal di Pantai Timur, Malaysia.


Berhenti Rehat di Temerloh

Kami mengambil keputusan untuk singgah di R&R Temerloh untuk menikmati Ikan Patin Masak Tempoyak yang sering diperkatakan orang tentang keenakkannya disini. Masak tempoyak disini & lain2 menu (Gulai lemak) ada bermacam2 Ikan Patin dan ikan2 air tawar yang lain. 

Harga Ikan pula bergantung kepada jenis ikan. Ikan Patin Buah (RM12.00 sepotong), Ikan Patin Sangkar (RM7.00 sepotong), Ikan Kerai (RM9.00 sepotong), Ikan Lampan (RM8.00 - kalau tak silap saya) dan bermacam2 ikan lagi. 


Kami memilih ikan Patin Sangkar Masak Tempoyak yang dijual pada harga RM7.00 sepotong di R&R Temerloh

Alhamdulillah selepas menikmati juadah di R&R Temerloh, kami meneruskan perjalanan ke Terengganu. Kalau 4 tahun lalu saya menggunakan peta Google yang dicetak untuk mendapatkan arah semasa memandu, sekarang perjalanan agak mudah sikit kerana saya masih mengingati arah atau jalan ke Terengganu. Cuma yang agak rumit sikit apabila sampai di Bandar Chukai di Kemaman kerana kami terpaksa melalui beberapa jalan ditengah2 pekan. Apapun terimakasih pada perkhidmatan 'Waze' yang ada pada telefon bimbit saya. Sedikit sebanyak ada membantu kami dalam mencari arah untuk meneruskan perjalanan kami ke Dungun.

Sampai di Dungun kami terus ke UiTM mengambil kakak yang telah sampai sehari lebih awal. Dia kesana untuk memilih robe yang sesuai dan menghadiri sessi rehearsel konvokesyen. Selesai disana kami ke Paka tempat kami menginap.


Menginap di Paka

Kami menginap di Chalet Bajet yang terletak di Pantai Paka. Terasa agak jauh juga dari Dungun walau masa yang diambil untuk ke sana cuma 20 minit.  Kalau tak biasa dengan satu2 tempat tu macam tu lah jadinya. Chalet bajet Gelombang Pantai ni walaupun simple, tapi saya suka pemandangannya.



Ini gambar pertama saya upload ke facebook bila sampai di Pantai Paka. Sangat tenang pemandangannya.

Chalet Gelombang Pantai di Paka. Tempat kami menginap di hari pertama di Dungun. Chalet yang terletak berhadapan denan laut di Pantai Paka.

Pemandangan pada waktu Subuh di bahagian depan chalet kami. Terasa macam tenang sangat apabila melihat matahari naik perlahan2.

Pantai Paka berhampiran Chalet Gelombang Pantai. Pemandangan yang sangat 'cool' . Simple jer persekitarannya. Wakaf tu tempat lepak orang kampung menikmati angin pantai.


Aksi anak2 di awal pagi sebelum bergerak ke Dungun. Ceria saja. Matahari dibelakang pulak baru nak naik. Kalau di KL ni dapat tengok matahari naik dicelah bangunan2 tinggi jer lah.


Sepetang di Kuala Kemaman

Disebelah Petang pula kami sekeluarga ke Kemaman semula untuk minum petang. Rasanya kali ni kami macam 'terkena' pulak. Ingatkan dekat, rupanya hampir 56km dan masa yang diambil kira 1 jam untuk sampai ke Destinasi. Penant memandu pagi tadi masih belum hilang, sekarang tambah pulak lagi penat yang ini.

Dah lama tak ke Kuala Kemaman, teringin sangat nak menjamah sata, otak2 & sotong goreng tepung. Kalau 4 tahun dulu, kami singgah secara tidak sengaja, kini kami sudah tahu dimana 'spot' yang hebat untk dituju. Sampai di Kuala Kemaman kami terus menuju ke Gerai Otak2 Che Wan yang pernah kami singgah satu masa dulu. Memang ramai pengunjung petang tu. Malang sekali stok sata dah habis, yang tinggal hanya otak2 dan menu2 yang lain (pais ikan & sebagainya).

Kami memilih untuk memnikmati otak2 & Sotong Goreng Tepung. Memang terbaik. Isi otak2 dari Ikan Kembung dan rempahnya sangat menyelerakan. Kalau disekitar KL ni kita makan otak2 yang diperbuuat dari tepung (rasanyalah), disini kita dapat rasakan yang isinya sangat berbeza. 


Sotong Goreng Tepung yang rangup di Gerai Otak2 Che Wan.

Otak2 di Gerai Che Wan di Kuala Kemaman.Memang terbaik.



Selesai minum petang kami kembali semula ke Paka untuk berehat & melelapkan mata. Pagi esok nak ke Dungun pula. 

Hari Konvokesyen 

Awal pagi kami telah bergerak ke UiTM untuk bersama2 hadir di sessi Istiadat Konvokesyen UiTM ke 78 di Dungun. Suasana persekitaran amat tenang sekali. Anggota2 PB UiTM sebok mengawal aliran trafik yang keluar masuk di UiTM Dungun dan persekitarannya. Malangnya pagi ni saya diserang pening kepala yang amat sangat. Mungkin disebabkan tekanan darah tinggi agaknya. Saya buat buat keputusan untuk tidak turut serta bersama isteri di Dewan Aspirasi menyaksikan konvokesyen tersebut. Hanya berehat berehat bersama 2 anak kecil & anak yang kedua saya.

Selesai acara konvo, saya ke UiTM untuk menjemput anak & isteri. Terasa sebak bila melihat anak saya dalam jubah bersama 'mortar board'nya yang tersenyum melihat saya ketika hampir di kereta. Harapan saya semoga ini akan menjadi contoh kepada adik2 kakak yang bertiga tu. Kami sempat bergambar di kawasan 'Pokok Rhu' di Pantai Sura. Ramai juga graduan yang bergambar disini.


Aku, Ibu dan Kakak di hari konvonya.
Semoga menjadi inspirasi kepada semua adik2.

Pusing2 Dungun dan sekitarnya

Selesai acara konvo, sebelah petangnya kakak membawa kami sekeluarga melihat2 persekitaran Pekan Dungun dan Kuala Dungun. Pekan yang sebesar PJ Old Town ni nampak tenang disebelah petang hari Ahad tersebut. Seronok memandu disini, jauh dari kesesakan jalanraya. Tak macam di KL & persekitarannya. Tak sangka juga ada Pekan lama Dungun yang terletak berhampiran dengan Kuala Sungai Dungun.



Pemandangan di Kuala Dungun, Terengganu.

Tak pasti apa nama jambatan ni yang merentangi Kuala Sungai Dungun.

Pemandangan matahari naik di Pantai Sura.

Pantai Sura diwaktu siang hari. Sangat tenang pemandangannya.

Masjid Al-Naim di Pekan Dungun.

Masa Untuk Pulang ke KL

Kami sekeluarga pulang ke KL pada hari Isnin 21 Mei 2013, bergerak agak lewat juga dari Dungun kira2 jam 9.45 pagi. Dalam perjalanan pulang, sempat juga singgah di Kedai Kopi Hai Peng yang juga di kenali sebagai Kemaman Kopitiam yang popular tu. Kalau dulu, cari2 memang takjumpa, ingatkan signagenya 'Kemaman Kopitiam' rupa2nya hanya Kedai Kopi Hai Peng.

Saya memesan 'Kopi Ais' manakala anak2 memilih pelbagai minuman dari menu yang ada. Kopi Aisnya memang hebat. Sedapp! Rasanya lebih sedap dari White Coffee yang berperisa hazel dari kopitiam yang lagi satu tu kot. Heheehhehehe! Patutlah ramai pengunjung datang kesini. 


Pelbagai menu juga disediakan disini, antara yang popular termasuklah roti bakar, nasi dagang, nasi lemak dll. Makanan barat juga ada dihidangkan disini.


Kedai Kopi Hai Peng yang penuh dengan Pengunjung.

Sempat juga candid gambar Kakak ni yang sedang leka membuat keropok lekor di Kuala Kemaman.

Aktiviti yang terakhir sebelum balik ialah, ke Kuala Kemaman semula. Nakbalik buah tangan untuk sedara mara. Kang kalau ada yang tanya takdelah ralat sangat sebab tak belikan untuk mereka. Walaupun sikit, cukup bermakna rasanya. Keropok lekor, keropok keping, sata goreng menjadi bekalan. Perjalanan diteruskan sehingga sampai ke destinasi di Kl & seterusnya ke PJ. Alhamdulillah selamat sampai.

Labels: , , , , , , , , , , ,

Monday, May 13, 2013

Konvokesyen UiTM ke 78





Minggu depan anak sulung aku termasuk salah seorang yang akan menerima Diploma Pengajian Perniagaan dari Universiti Teknologi Mara di Dungun, Terengganu. Alhamdulillah berkat susah payah dia belajar, akhirnya berjaya juga  dia mendapatkan segulung Diploma. 

Aku masih teringat lagi waktu aku mula2 menghantar dia ke Dungun sekitar tahun 2008 dulu. Rasa berat sangat nak berpisah dengan anak sulung aku. Maklumlah kami tidak pernah berjauhan sebelum ini. Dia pun tidak pernah ke sekolah berasrama penuh. Terasa janggal pulak bila salah seorang ahli keluarga tiada bersama.

Seminggu dua tu terasa sangat mencabar minda aku. Boleh dikatakan setiap hari aku membuat panggilan telefon kepadanya bertanyakan khabar & samaada sudah makan atau belum dan sebagainya. Tambahan pulak masa tu dia tidak ditempatkan di Kampus Dungun. Aku diberitahu olehnya, yang dia berstatus 'pelajar pra' sahaja. Dia ditempatkan di kampus sementara untuk pelajar2 pra di Bukit Besi, Dungun. Selepas beberapa bulan, susana begini telah menjadi normal. Aku perlahan2 dapat menerima situasi ini.

Teringat juga aku satu ketika dulu, pernah memohon bantuan seorang rakan fotografer aku Salman Sulong yang tinggal di Kuala Terengganu untuk menyampaikan kiriman aku kepadanya. Rumah Salman juga , rumah rakan yang pertama di KT yang aku singgah, maklumlah takde rakan yang lain di sebelah pantai timur.

Selepas selesai satu semester dalam proses pra nya, dia diterapkan sebagai pelajar sepenuh masa dalam kursus pengajian perniagaan di Dungun. Jika dikenang2kan masa tu, nak ketawa pun ada, almaklumlah anak aku rileks saja, aku pulak yang menggelabah lebih2. Nak tau kenapa? Itulah kasih sayang seorang ayah. Walau aku tak menunjukkannya, jauh di sudut hati aku, terasa kehilangan. Namun begitu  aku berharap dengan pengalaman ini semangat & iltizamnya bertambah kuat lagi. Biarlah dia menjadi contoh kepada adik2nya. Alhamdulillah berkat usahanya, dia berjaya menamatkan pengajiannya sehingga keakhir semester.

Sabtu depan, (18 Mei 2013) buat sekian kalinya, aku akan ke Dungun lagi. Dan kali ini aku akan menyaksikan dia menerima anugerah diplomanya. Tak dapat nak dibayangkan bagaimana perasaan aku nanti. Baru petang semalam, aku melihat kawan2 aku yang lain seperti Jawa Muar & Saemah,  menghantar gambar2 anak mereka ketika konvokesyen di UiTM Shah Alam semalam. Terasa gembira juga melihat ada juga rakan2 lain yang anak mereka mencapai kejayaan yang sama. Bukanlah niat untuk menunjuk2 atau bersaing bersama rakan2 lain. Sekadar berkongsi kegembiraan.

Alhamdulillah, setelah tamat peringkat diplomanya, dia kini sedang melanjutkan pelajarannya di UiTM Shah Alam di peringkat Ijazah dalam bidang kewangan.

Sekadar pesanan untuknya, "Kejayaan seseorang insan itu bukan diukur pada diploma atau ijazah yang dimilikinya, tetapi ianya dipandang dari sudut kematangan & kewarasan berfikir, kebijaksanaan dalam bertindak & membuat keputusan, kekuatan semangat & iltizam, kelebihan berusaha serta ketaqwaan pada Illahi. Diploma & ijazah sebagai alat untuk melicinkan perjalanan dalam arus masa"

Selamat maju jaya anakku di dunia & akhirat.

Saturday, May 04, 2013

Pilihanraya Umum Malaysia ke 13




Tinggal sehari lagi sebelum seluruh rakyat Malaysia yang layak mengundi keluar untuk membuang undi masing2 di Pilihanraya Umum ke 13 Malaysia. Esok 5 Mei 2013 telah ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia sebagai hari Pilihanraya Umum ke 13 di Malaysia.

Perang poster antara parti yang bertanding. Satu pemandangan di Jalan Besar Taman Datuk Harun/ Taman Medan, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.

Pilihanraya kali ini juga menyaksikan ramai calon2 bebas bertanding disamping calon2 dari parti yang memerintah dan juga barisan calon2 dari parti2 pembangkang. Selain dari menggunakan poster & kain rentang, rangkaian media sosial dan blog juga digunakan sepenuhnya untuk berkempen. Begitu juga dengan media elektronik & media cetak.


Saudara Ibrahim Khatib, antara calon bebas yang bertanding di kawasan Parlimen P105 Petaling Jaya Selatan.

Dato' Hj Abdul Wahab Ibrahim yang bertanding di DUN N33 Taman Medan, Petaling Jaya. Beria merupakan mantan ADUN kawasan tersebut yang bertanding semasa PRU11 pada tahun 2004 yang lalu.

Tuan Haji Kamarul Zaman, seorang lagi calon bebas yang akan bertanding di DUN N33 Taman Medan, Petaling Jaya, Selangor. 

Mak Khuin Weng yang bakal bertanding sebagai calon bebas di DUN N34 Bukit Gasing, Petaling Jaya, Selangor.

Simon Lee seorang lagi calon bebas yang bakal bertanding di DUN N34 Bukit Gasing, Petaling Jaya, Selangor.


Parti2 yang bertanding mengemukakan calon2 berpengelaman dengan 'track record' yang cemerlang disamping manifesto tambahan masing2 serta muka2 baru yang bakal mewarnai suasana politik tanah air untuk 5 tahun berikutnya. Manakala calon2 bebas pula ada yang terdiri dari muka2 baru dan ada juga dikalangan calon2 bebas ini yang terdiri dari calon yang berpengelaman dalam politik yang terdiri dari anggota2 parti samaada parti yang memerintah atau parti pembangkang yang tidak tersenarai sebagai calon, tetapi memilih untuk bertanding atas tiket 'bebas'.

Penggunaan dakwat kekal buat kali pertama dalam sejarah pilihanraya di Malaysia.

Contoh penggunaan dakwat kekal bagi semua pengundi2 berdaftar di Malaysia untuk Pilihanraya Umum kali ini. - Gambar oleh Reuters

Pilihanraya kali ini juga buat kali pertamanya akan menggunakan dakwat kekal (indelible ink) bagi mengelakkan kekeliruan dikalangan petugas2 SPR terhadap pengundi2 yang bakal datang mengundi kelak. Penggunaan dakwat kekal ini bertujuan untuk mengelakkan kebarangkalian pengundi dari pergi membuang undi  lebih dari sekali di lain2 tempat pembuangan undi.

Sebelum pergi mengundi, para pengundi dinasihatkan agar memastikan mereka telah berdaftar dengan SPR sebagai pengundi yang sah. Selain daripada itu, semaklah dahulu tempat mengundi masing2. Pihak SPR telah menyediakan kemudahan untuk pemilih menyemak butir2 diri pengundi serta tempat mengundi masing2 melalui laman web SPR.



Bakal2 pemilih atau pengundi boleh menyemak status & info masing2 di laman web SPR.


Waktu membuang undi adalah dari jam 8.00 pagi sehingga jam 5.00 petang ditempat dan saluran yang telah ditetapkan kepada pengundi. Jangan lupa membawa bersama Kad pengenalan anda bagi melayakkan anda membuang undi. 

Sama2lah kita berdoa kehadrat Allah SWT semoga proses pengundian Pilihanraya Umum ke 13 kali ini berjalan dengan lancar dan tidak ada apa2 perkara yang buruk dan tidak diingini bakal berlaku. Negara kita tanggungjawab kita semua.







Labels: , , ,

Tuesday, November 20, 2012

Selamat Pengantin Baru

Lan & Lela - Majlis bersanding pada 10 November 2012 yang lalu.

Gambar Kenang2an bersama keluarga

Lama sudah tidak mengupdate di blog, kerana begitu asyik mengupdate di facebook. Kebetulan hari ini server down, aku tak boleh nak ke laman web facebook, maka aku mengupdate blog ini. Wah! Hampir setahun rasanya tidak diupdate

Selamat pengantin baru diucapkan kepada adikku Mazlan dan kepada adik ipar aku Norlela. Mereka berdua telah selama diijabkabulkan pada 5hb Ogos 2012 yang lalu. Perjalanan berumahtangga yang masih jauh untuk dilalui. Harapan saya moga2 jodoh mereka berkekalan sehingga ke hujung nyawa.

Syukur ke hadrat Allah SWT yang telah menemukan jodoh antara mereka. Lama betul aku menunggu saat2 begini. akhirnya saat yang ditunggu2 pun tiba. Lan & Lela telah disandingkan pada 10 November 2012 yang lalu di Sungai Karangan, Padang serai, Kedah Darul Aman.

Rasa sebak dan ingin menitis airmata ditahankan juga, kalau ada ayah & ibu kami pastilah mereka diantara insan2 yang paling gembira dengan perkahwinan ini. Aku terkenang kembali dengan arwah Abang yang telah mendirikan rumahtangga pada usia 27 tahun, malangnya jodoh mereka hanya bertahan selama 8 bulan sahaja. Arwah Abang telah meninggal dunia setelah terlibat dengan satu kemalangan jalanraya di Jalan Rasa- Kuala Kubu di Selangor. Dia pergi tanpa meninggalkan seorang waris, Tinggallah aku dan Lan selepas pemergiannya. Ayah pula menyusul kerahmatullah pada tahun 1997.

Ucapan terimakasih juga kepada bapa2 saudara serta ibu2 saudara kami (Pak Anjang & Pak Usu, Mak Uteh, Mak Anjang & Mak Usu) serta sepupu2 khasnya Angah yang mengiringi kami sewaktu Majlis perkahwinan tersebut bagi mewakili kedua ayah & ibu kami. Rasa terhutang budi pada mereka yang sudi dan bersusah payah untuk bersama2 kami di majlis ini.


Terimakasih juga diucapkan kepada saudara mara Lela yang telah mengadakan majlis ini dengan sebaik2nya. Tiada cacat cela yang kami lihat dalam majlis ini melainkan kesempurnaan walaupun dalam kesederhanaan.

Akhir sekali saya berdoa semoaga Lan & Lela berbahagia sehingga kehujung nyawa, moga diberkati oleh Allah SWT.

Sunday, May 22, 2011

Satay tetap jadi kegemaranku...

Bro sedang membakar Satay


Satay Perut, Satay Hati & Satay Ayam


Walaupun antara Pekan Kajang dengan Petaling Jaya tak sejauh mana, tapi boleh dikira dengan jari berapa kaliaku kesana dalam sebulan. Rasanya dah lama sangat tak ke Kajang, maknanya lama jugak tak jumpa dengan rakan2 sekolah yang tinggal disana.

Baru2 ni aku berkesempatan ke Kajang kerana diperlukan untuk merakam event di SMK Jalan Reko, Kajang. Selesai tugasan, terus saja aku menuju ke Restoran Abang di Taman Selamat, Batu 14, Jalan Cheras. Kenapa? Haa sebab dah lama tak makan satay perut yang dibuat oleh Restoran Abang. Setibanya disana terus tempah minuman dan kemudiannya satay yang memang dah menjadi kegemnaran aku sejak dulu.

Satay Perut (Perut Tembusu) memang favourit aku selain dari Satay Hati (Hati Ayam yang diselang selikan dengan hempedal). Satay dari Restoran Abang memang terbaik. Bukan untuk promosi, sekadar menyatakan pendapat. Mungkin ini satu alternatif dari Satay Samuri yang popular di Kajang.


Kepada sesiapa yang berminat nak cuba makan satay di Restoran Abang, alamatnya seperti berikut:- No 1 Taman Selamat, Batu 14, Jalan Cheras, 43000 Kajang, Selangor. No Telefonnya 03-87362304

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera

Dah lama sangat rasanya tak mengupdate blog ni, bukan apa, disebabkan kesuntukan masa dengan kesibukan aktiviti harian & mingguan. Nasib jugak blog ni tak ditutup.

Sepanjang tahun 2011 ni rasanya tak de apa yang menarik untuk dicatatkan, sekadar menjalani kehidupan biasa dengan beban kerja yang tak menentu, tekanan & stress. Walaupun begitu ada beberapa perkara gembira yang harus dikongsikan. Setelah difikirkan beberapa kali, eloklah disimpan saja didalam hati, takut nanti orang kata 'riak' lah pulak.

Seperti yang aku catatkan diwall facebook aku tadi, sebulan lagi kalau diizinkan Allah SWT, aku akan menjangkau ke usia 44 tahun. Terlalu pantas rasanya waktu berlalu, Terlalu banyak peristiwa yang telah menjadi kenangan & terlalu banyak juga kesilapan yang harus diperbaiki. Semoga Allah SWT memberikan petunjuk serta hidayahnya.

Amin.. Mudah2an. Inshaallah!

Thursday, September 09, 2010

Salam Aidi Fitri 1431 Hijriah

Allahyarhamah Bonda & Allahyarham Ayahanda ku

Sekadar ingin berkongsi... Esok tanggal 10hb September 2010 bersamaan 1 Syawal 1431H seluruh umat Islam di Malaysia akan meraikan kedatangan Aidil Fitri selepas berpuasa dalam bulan Ramadhan. Seperti biasa kebanyakan keluarga akan sibuk membuat persiapan menanti kedatangan Aidil Fitri . Begitu juga dengan kami yang menyambutnya dengan sederhana sahaja.


Seperti tahun2 yang sudah, tiap kali Aidil Fitri tiba, pastinya tanpa disedari airmata akan berlinangan terlebih lagi apabila mendengar takbir hari raya dan lagu2 Hari Raya yang dimainkan di corong2 radio. Hati terkenangkan dua orang insan yang telah kembali kerahmatullah sejak sekian lama. Mereka ialah Ayah & Ibuku. Tahun ini ibu telah pergi selama 31 tahun manakala ayah pula telah pergi selama 13 tahun. Bukan lah aku tidak redha dengan pemergian mereka, cuma kadang2 kita sebagai manusia biasa menjadi lebih emosi diwaktu2 begini. Walaubagaimanapun, aku tetap kuatkan semangat & iltizam untuk terus hidup.


Kepada mereka yang masih mempunyai kedua orang tua mereka, sayangi & kasihilah mereka sehingga ke penghujung nafas mu... Doakanlah kesejahteraan mereka didunia dan akhirat selagi masih ada waktu... Ingatlah 'apabila mati sahaja anak Adam itu, maka terputuslah hubungannya didunia melainkan 3 perkara... Ilmu yang dimenafaatkan, Sedekah Jariah & Doa anak yang soleh'.
Salam Aidil Fitri...